Posted on

Jak poszukiwać źródeł w archiwach

Zapraszamy do zapoznania się z bardzo ciekawym artykułem Jaya Orbika dotyczącym poszukiwań dokumentów w archiwach na podstawie przypisów w książkach historycznych. Ertykuł ukazała się 10 lat temu w periodyku East European Genealogist. Jest tylko po angielsku. Chętnie przyjmiemy pomoc polegającą na przetłumaczeniu tego tekstu, dzięki czemu z treścią zapoznać by się mogło większe grono czytelników.

Artykuł można przejrzeć strona po stronie tutaj.

Zapraszamy do zapoznania się z innymi ciekawymi artykułami członków JZI dostępnymi w dziale Inne publikacje. Zapraszamy!

 
Posted on

Krasnybór – indeksy zgonów z lat 1864-1867 po weryfikacji

Tak jak już wielokrotnie informowaliśmy indeksy z parafii, którymi zajmowaliśmy się najwcześniej nie zostały przez nikogo zweryfikowane. Było nas mało, a doświadczenie mieliśmy niewielkie. Stąd w tych pierwszych indeksach może pojawiać się sporo błędów, a nawet pewnych danych może brakować, bo i format indeksacji był skromniejszy. Naszą przygodę z indeksacją zaczynaliśmy od parafii Jaminy. Tę mamy już całą zweryfikowaną, poprawioną i uzupełnioną – tak trzeba było zrobić, mimo stojących przed nami kolejnych wyzwań, bo przygotowywaliśmy książki do druku. Teraz w podobny sposób zajmiemy się indeksami z parafii Krasnybór. Będziemy to robić powoli, ale wcześniej czy później zweryfikujemy całość. Na początek uzupełniliśmy i poprawiliśmy indeksy zgonów z Krasnegoboru z lat 1864-1867. Warto przejrzeć ten okres raz jeszcze, bo zmiany są momentami bardzo istotne, włącznie ze zmianą płci zmarłego! Weryfikacja każdego zasobu jest niezbędna!

Lata 1864-1867 weryfikowała Wiola Oastrowska. Dziękujemy!

Zapraszamy do korzystania z wyszukiwarki Geneo!

 
Posted on

Jaminy – indeksy zgonów z lat 1930-1937

Nazwa Jamiński Zespół Indeksacyjny zobowiązuje! Dlatego dziś po raz kolejny uzupełniamy indeksy zgonów z parafii Jaminy z lat 1930-1937. W ten sposób kompletujemy zestaw danych, jaki chcemy umieścić w ostatnim, 3 tomie monografii o parafii Jaminy. Liczba indeksów zgonów, które tam umieścimy będzie wynosić niemal 8000! Ale to nie wszystko. Uchylimy nieco rąbka tajemnicy informując, że uzupełnimy indeksy urodzeń z tomu 1 oraz ślubów z tomu 2. Ale to ciągle nie wszystko. Dodamy również kilka list indeksów niemetrykalnych. Zapowiada się więc dość opasły tom, który ukaże się za kilka miesięcy.

Zdjęcia w Urzędzie Stanu Cywilnego w Sztabinie wykonywał Ryszard Korąkiewicz, indeksował Zbyszek Mierzejewski, a weryfikował Daniel Paczkowski. Dziękujemy!

Nasi Sympatycy, którzy biegle posługują się wyszukiwarką Geneo, nie muszą czekać na papierowe wydanie. Mogą odnaleźć przodka już teraz. Zapraszamy!

 
Posted on

Janówka – indeksy urodzeń z lat 1810-1814

Dodając nowe indeksy nie zawsze zwiększamy zakres lat, ale zawsze zwiększamy ilość dostępnych informacji. Tak też jest tym razem. Za lata 1810-1814 mieliśmy już zindeksowane księgi urodzeń stanu cywilnego z Janówki. Teraz dodajemy indeksy z ksiąg kościelnych z tego samego okresu. Teoria mówi, że powinny być one niemal identyczne – te same daty, ci sami ludzie. I na pierwszy rzut oka rzeczywiście tak jest.

https://screenshotscdn.firefoxusercontent.com/images/0a31bfd8-24ae-4c77-b426-0f07bf87eaab.pngKsięgi cywilne zawierają nieco inny, bogatszy zestaw informacji. Podają między innymi wiek rodziców i szczegółowe dane dotyczące zgłaszających. Księgi kościelne zaś wskazują nam rodziców chrzestnych oraz z reguły księdza udzielającego sakramentu chrztu. Ale są też inne zasadnicze różnice. W księgach cywilnych znajdziemy zgłoszenia urodzeń innych wyznań, których w księgach kościelnych próżno szukać. Z kolei w świeżo zindeksowanej księdze znajdziemy liczne chrzty z miejscowości leżących na terenie Prus Wschodnich, np. Prawdziski, Ginie. Osoby te rejestrowały swoje dzieci w miejscowych urzędach, ale chrzciły na terenie nieodległego kościoła na terenie Polski. Ponadto w wielu przypadkach nazwiska rodziców różnią się pomiędzy księgami. Rozstrzygnięcie, które z nich jest prawidłowe pozostawiamy Wam. Szczególnej uwadze polecamy Wam końcówkę roku 1814 kiedy to w księgach cywilnych nie wiedzieć czemu liczba zarejestrowanych dzieci gwałtowne spada, np. w październiku zarejestrowano tylko dwoje dzieci, przy 50 zapisach w całym roku. Średnia z lat poprzednich wynosiła 85 dzieci rocznie. Zapisy z księgi kościelnej podpowiadają natomiast, że w całym 1814 roku ochrzczono 119 osób (w tym jedną osobę dorosłą). Warto więc zajrzeć do księgi kościelnej, również ze względu na dopiski, które skrzętnie staraliśmy się zebrać.

W ciekawy sposób numerowano metryki. Numerację zapisywano w czterech kolumnach i osobno numerowano różne rodzaje chrztów:

chłopcy z prawowitych małżeństw
dziewczynki z prawowitych małżeństw
chłopcy z nieprawego łoża
dziewczynki z nieprawego łoża

My do liczb w poszczególnych kolumnach dodaliśmy odpowiednio litery a, b c i d. Patrząc więc na końcówkę księgi od razu łatwo sprawdzić ile było zarejestrowanych urodzeń każdego rodzaju. Nic bardziej mylnego! Te sposób zapisu okazał się zbyt trudny dla ówczesnych skrybów. Wielokrotnie powtarzano lub omijano kolejne liczby, a raz zapisującemu piątka pomyliła się z trójką na miejscu dziesiątek i w ten sposób z numeracji uciekło 20 metryk. Na szczęście excel pozwala w sposób szybki i bezbłędny wykonać takie obliczenia. W latach 1810-1814 urodziło się 228 chłopców i 246 dziewczynek. Dodatkowo mamy chrzest jednej osoby dorosłej.

Księgę indeksowała Wiola Ostrowska. Dziękujemy!

Zapraszamy do wyszukiwarki Geneo, aby wyszukać swoich przodków i krewnych.

 
Posted on

Studzieniczna – indeksy urodzeń z lat 1851-1857

Ostatnio niemal codziennie zasilamy wyszukiwarkę nowymi indeksami. Również i dziś dodajemy indeksy z księgi urodzeń z lat 1851-1857 z parafii Studzieniczna. Księga zachowała się w bardzo dobrym stanie i zawiera ponad 500 metryk.

Indeksowały Aneta Chilmon i Wiola Ostrowska. Dziękujemy!

Zapraszamy do korzystania z wyszukiwarki Geneo w celu wyszukiwania i przeglądania nowych rekordów.

 
Posted on

Janówka – indeksy zgonów z lat 1896-1906

Dzisiaj do bazy danych wyszukiwarki dodaliśmy kolejną solidną porcję indeksów. Pochodzą one z parafii Janówka z księgi zgonów z lat 1896-1906. To aż 11 lat i ponad tysiąc indeksów. Księga była prowadzona dość starannie i zachowała się w bardzo dobrym stanie. Jedynym mankamentem są niekompletne miejsca urodzenia zmarłych, które zaczynają pojawiać się dopiero pod koniec zapisów. A te dane ujawniają nam pochodzenie osób, często wiekowych i często z ościennych parafii. Księga znajduje się w Archiwum Państwowym w Suwałkach, a jej skany można znaleźć w serwisie szukajwarchiwach.pl.

Księgę z rosyjskiego indeksowała Barbara Muzyk. Dziękujemy!

Przejdźcie do wyszukiwarki Geneo, aby zobaczyć co u nas nowego. Zapraszamy!

 
Posted on

Szczebra – indeksy ślubów z lat 1826-1831

Mimo weekendu mocno naciskamy na pedały i dodajemy kolejne indeksy (ale tylko nocą, gdyż szkoda pięknej pogody). Tym razem to indeksy ślubów z parafii Szczebra z lat 1826-1831. Zawsze cieszy nas dodawanie indeksów z parafii, której księgi uległy całkowitemu lub niemal całkowitemu zniszczeniu. Spośród parafii, które indeksujemy właśnie ze Szczebry i z Raczek ocalały jedynie nieliczne duplikaty ksiąg rozproszone po różnych archiwach. Oryginał księgi ślubów z lat 1826-1831 znajduje się w Archiwum Diecezjalnym w Łomży. Zindeksowane zapisy ze Szczebry są o tyle cenne, gdyż zawierają dość licznie występujące dane o osobach z parafii ościennych, między innymi właśnie z przetrzebionych metrykalnie Raczek.

Księgę indeksowała Grażyna Feltynowska, a uzupełniał i weryfikował Michał Bądziul. Dziękujemy!

Wyszukiwarka GENEO umożliwia przeglądanie indeksów. Zapraszamy!

 
Posted on

Studzieniczna – indeksy zgonów z lat 1878-1889

Dzisiaj informujemy o dużej aktualizacji indeksów zgonów z parafii Studzieniczna z lat 1878-1889. To 12 lat i niemal 1000 metryk. Księgi zgonów z tej parafii są o tyle istotne, że zachowały się w komplecie, natomiast w księgach urodzeń i ślubów są luki.

Wszystkie metryki podpisał ks. Ekstowicz i zapisy są dobrze czytelne. Jednak w różnych miejscach księgi, a czasem w jednej metryce, te same osoby mają inny zapis nazwiska. Również indeksy roczne tworzone były w sposób niedbały, gdyż czasami zapisywano inaczej nawet imię zmarłego, a czasami zmieniano płeć osoby, np. w metryce Feliksa Waluś, a w indeksie Feliks Waluś. To kolejny przykład, że indeksacja z indeksów rocznych obarczona jest dużym ryzykiem błędu.

Księgę z języka rosyjskiego indeksował Michał Bądziul. Dziękujemy!

Zapraszamy do korzystania z wyszukiwarki, w bazie której znajdują się nowe indeksy.

 
Posted on

Janówka – indeksy urodzeń z lat 1823-1825

Po krótkiej świątecznej przerwie wracamy do publikacji indeksów z ksiąg metrykalnych. Dziś publikujemy dane z trzech ksiąg urodzeń stanu cywilnego z Janówki z lat 1823-1825. Wprawdzie we wpisie z dnia 4 marca informowaliśmy o publikacji urodzeń z lat 1823-1832, ale akurat za lata 1823-25 były tylko skrócone zapisy kościelne, a nie cywilne.

Jakie są różnice? Otóż zasadniczo więcej informacji znajduje się w rekordach cywilnych, choć brakuje tu z kolei danych rodziców chrzestnych. Warto jednak zwrócić uwagę na fakt, że mimo tego iż ten sam przedział czasu zawarty jest w dwóch księgach, to każda z nich niesie nowe informacje. Po pierwsze zarówno w księdze cywilnej są spisane urodzenia, których nie ma w księdze kościelnej (i nie dotyczy to wyłącznie urodzeń w rodzinach wyznania mojżeszowego), jak i wśród zapisów kościelnych są wpisy, których próżno by szukać w księdze cywilnej. Nie wiadomo jaka jest przyczyna tego stanu rzeczy, tym bardziej, że obie księgi były podpisywane przez tego samego księdza Jana Szczęsnowicza. Co ciekawe nawet jeśli rekordy w obu księgach dotyczą tego samego urodzenia, to czasem różnią się np. imionami rodziców, czy innym zapisem nazwiska. Czasami z kolei rozwiewają wątpliwości co do nieprawidłowego odczytu przez osobę indeksującą i weryfikującą przy wyjątkowo niedbałym zapisie. Wszystko to pokazuje, że warto indeksować oba typy ksiąg, nawet jeśli dotyczą tego samego okresu. Tak właśnie robimy!

Księgi indeksował Wiktor Maciejowski. Dziękujemy!

Dodatkowo zasypujemy dziurę, która powstała nam przed świętami i dodajemy indeksy z księgi urodzeń 1813-1814.

Tę księgę indeksował Zbyszek Mierzejewski. Dziękujemy!

Zapraszamy do wyszukiwania za pomocą naszej wyszukiwarki Geneo.

 
Posted on

Janówka – indeksy urodzeń z lat 1814-1816

Wracając do parafii Janówka, nad którą intensywnie pracujemy, dziś publikujemy indeksy z dwóch ksiąg stanu cywilnego obejmujących urodzenia łącznie od maja 1814 roku do końca kwietnia 1816 roku. Pozostała nam do zasypania mała dziura w urodzeniach z lat 1813-1814, którą mamy nadzieję wkrótce zlikwidować.

Księgi indeksowała Renata Rapczyńska. Dziękujemy!

Wyszukiwarka GENEO ułatwi Wam przeszukanie tych i innych indeksów. Zapraszamy!