Opublikowano:

Bargłów – indeksy zgonów z 1814 roku

Dzisiaj krótki wpis na temat publikacji zgonów z księgi stanu cywilnego parafii Bargłów z 1814 roku. Łączna liczba opublikowanych indeksów zgonów z Bargłowa na naszej stronie przekracza już 3000! Obiecujemy, że to nie koniec!

Zapraszamy do lektury!

Księgę indeksowała Aneta Cich. Dziękujemy!

Uzupełnione o tę księgę indeksy zgonów można znaleźć na stronie parafii Bargłów.

 
Opublikowano:

Bargłów – indeksy zgonów z 1813 roku

Kolejna księga stanu cywilnego zgonów z Bargłowa, indeksy z której dziś publikujemy obejmuje rok 1813. Uwagę zwraca wyjątkowo duża liczba zgonów w tym roku. Urzędnik Stanu Cywilnego spisuje zgony całych rodzin, które miały miejsce w przeciągu kilku dni. Zapewne takie masowe zgony były wynikiem panującej wówczas epidemii lub wyjątkowo ciężkiej zimy. Niestety urzędnik nie zapisywał przyczyny zgonu, wobec czego należałoby skonfrontować dane metrykalne z danymi historycznymi. Na poniższym wykresie widać, że pomiędzy grudniem 1812 a kwietniem 1813 ilość zgonów była znacznie wyższa niż zwykle.

Zapraszamy do lektury!

Księgę indeksowała Wioletta Ostrowska. Dziękujemy!

Uzupełnione o tę księgę indeksy zgonów można znaleźć na stronie parafii Bargłów.

 
Opublikowano:

Bargłów – indeksy zgonów z 1812 roku

Po małym skoku na parafię Raczki, wracamy do publikacji ksiąg zgonów z Bargłowa 🙂 Dzięki bardzo dobrej indeksacji weryfikacja ksiąg stanu cywilnego idzie naprawdę sprawnie. Kolejna księga, indeksy z której dziś publikujemy obejmuje pełny rok 1812. Tym razem chcielibyśmy zwrócić uwagę, że chyba w każdej metryce wynotowywano numer domu, w którym osoba zmarła, a jeśli nie był to dom zamieszkania zmarłego/zmarłej, podawano również głównego lokatora, głowę rodziny. Analizując dokładnie i systematycznie publikowane dane o numeracji domów można pokusić się o zbudowanie historii rodzin zamieszkujących poszczególne chaty, a idąc dalej o całkiem dokładne spisy mieszkańców wsi w zindeksowanej parafii. Zawsze podkreślamy, że nasze prace są nie tylko nieocenioną pomocą dla genealogów, ale również dla naukowców zajmujących się historią lokalną czy demografią. Zapraszamy do lektury!

Księgę indeksowała Wioletta Ostrowska. Dziękujemy!

Uzupełnione o tę księgę indeksy zgonów można znaleźć na stronie parafii Bargłów.

 
Opublikowano:

Raczki – indeksy ślubów z 1929 roku

Pisaliśmy już o trudnościach w poszukiwaniu przodków w parafii Raczki. Dlatego każde znalezisko z tej parafii o znaczeniu genealogicznym jest ważne. Do takich zalicza się fragment większej księgi ślubów z okresu międzywojennego znaleziony w Archiwum Parafialnym w Augustowie. Zachowały się strony 100-131 obejmujące kompletny rocznik 1929. Ze względu na skąpą ilość materiału porównawczego, publikowane dziś indeksy z tej księgi mogą zawierać błędy. Jednak dzięki pełnej indeksacji, którą od samego początku stosujemy, możemy dowiedzieć się wiele nie tylko o przodkach, ale i o historii tego interesującego regionu. Uważnie śledząc zapisy uzyskujemy informacje, kto m. in. był ówczesnym komendantem policji w Raczkach, kto był zegarmistrzem, a kto układał bruk. Zapraszamy do lektury.

Indeksowała Renata Rapczyńska. Dziękujemy!

Wymienione indeksy można znaleźć na stronie parafii Raczki.

 
Opublikowano:

Bargłów – indeksy zgonów z lat 1810-1811

Kolejna księga stanu cywilnego zmarłych z Bargłowa obejmuje okres od maja 1810 roku do końca 1811 roku. W latach 1808-1825 każda gmina miała wyznaczonego jednego urzędnika stanu cywilnego dla wszystkich wyznań. W publikowanych indeksach znaleźć więc można m. in. osoby wyznania mojżeszowego (starozakonni) i całkiem pokaźną liczbę ewangelików. Wśród metryk z tego okresu można znaleźć jedną wyjątkowo interesującą: akt zgonu Anny Rostkowskiej, wdowy najpierw po chorążym Ziemi Wiskiej Andrzeju Karwowskim, a później po generale Antonim Rostkowskim.  Po śmierci Andrzeja Karwowskiego własność dzierżawy nad Tajnem i Tajenkiem została przejęta przez wdowę, Annę Karwowską z domu Świderską. Gdy rok później poślubiła Generała Antoniego Rostkowskiego, stała się bardzo bogata i dokupiła więcej sąsiadujących gruntów. Miejscowi chłopi byli niezadowoleni z jej panowania, gdyż miała reputację ciemiężycielki. O utarczkach Anny Rostkowskiej z miejscowymi chłopami można przeczytać więcej w artykule pt. “Anna Rostkowska przeciwko mieszkańcom Polkowa” autorstwa Jaya Orbika.

Lata 1810-1811 indeksowała Wioletta Ostrowska. Dziękujemy!

Uzupełnione o tę księgę indeksy zgonów można znaleźć na stronie parafii Bargłów.

 
Opublikowano:

Bargłów – indeksy zgonów z lat 1809-1810

Kontynuujemy publikację ksiąg stanu cywilnego z parafii Bargłów (a właściwie Gminy Bargłowskiej). Tym razem uzupełniamy indeksy zgonów o księgę obejmującą okres od maja 1809 roku do kwietnia 1810 roku. Na co warto zwrócić uwagę analizując te dane? Parafia Bargłów graniczyła z Prusami Wschodnimi. Taka bliskość ułatwiała niewątpliwie przepływ ludzi z jednej strony granicy na drugą. W indeksach znajdziemy więc osoby wyznania ewangelickiego, głównie kolonistów i rzemieślników, a także katolików, którzy urodzili się na terenie Królestwa Pruskiego, a później los ich związał z obszarem parafii Bargłów.

Indeksowała Wioletta Ostrowska. Dziękujemy!

Uzupełnione o tę księgę indeksy zgonów można znaleźć na stronie parafii Bargłów.

 
Opublikowano:

Bargłów – indeksy zgonów z lat 1808-1809

Księgi stanu cywilnego z lat 1808-1825 stanowią raj dla genealogów. Zawierają znacznie więcej informacji niż równolegle prowadzone księgi kościelne. Szczególnie cenne są księgi zgonów, gdyż pozwalają cofnąć się do połowy XVIII wieku, a nawet dalej. Urzędnik stanu cywilnego zapisywał nie tylko szczegółowe informacje o zmarłej osobie, ale również o zgłaszających, którzy często byli w bliższej lub dalszej relacji z osobą główną, co było skrzętnie odnotowywane. Dziś rozpoczynamy serię publikacji ksiąg zgonów stanu cywilnego z parafii Bargłów. Na początek pierwsza księga obejmująca okres od maja 1808 do końca kwietnia 1809. Indeksowali Wioletta Ostrowska i Krzysztof Zięcina. Dziękujemy!

Uzupełnione o tę księgę indeksy zgonów można znaleźć na stronie parafii Bargłów.

 
Opublikowano:

Augustów – indeksy urodzeń z 1916 roku

W roku 1916 zaprzestano prowadzenia ksiąg metrykalnych w języku rosyjskim i powrócono do języka polskiego. Tak też stało się w Augustowie. Księga urodzeń z tego roku do 25 września prowadzona była w języku rosyjskim, a po tej dacie zaś w języku polskim. Niestety brakuje pierwszej i ostatniej karty z tej księgi, stąd kilka zapisów jest niepełnych lub brak ich w ogóle. Kilka zapisów jest opóźnionych, głównie z powodu wojny. W kilku przypadkach ojciec był nieobecny przy spisywaniu aktu, gdyż brał udział w działaniach wojennych. Na podstawie pobieżnej analizy metryk widać też ruchy ludności – w Augustowie przebywało wówczas czasowo wiele osób spoza tej parafii.

Indeksował Zbyszek Mierzejewski. Dziękujemy!

Indeksy urodzeń z 1916 roku można znaleźć na stronie parafii Augustów.

 
Opublikowano:

Szczebra – indeksy urodzeń z roku 1886

Fragmenty większej księgi urodzeń ze Szczebry znalezione w Archiwum Parafialnym w Augustowie. Zachowały się tylko strony od 137 do 152 obejmujące metryki od numeru 17 do numeru 76 (od 24 stycznia do 11 lipca 1886 roku). Jeśli znajdziecie tu metrykę urodzenia swojego przodka, jesteście prawdziwymi szczęściarzami. Jednocześnie apelujemy, jeśli coś wiecie, słyszeliście, gdzie mogą znajdować się księgi lub ich fragmenty z tej nieistniejącej już dziś parafii, koniecznie dajcie nam znać. Sfotografujemy i zindeksujemy. Zdarzało się, że na czas wojny były poukrywane po prywatnych domach, więc szansa istnieje. Odkryjcie je przed nami. Rok 1886 indeksował Zbyszek Mierzejewski. Dziękujemy i zapraszamy do lektury!

Indeksy znajdują się na stronie parafii Szczebra.

 
Opublikowano:

Raczki – indeksy zapowiedzi 1841-1845

Pisaliśmy już, że poszukiwania genealogiczne w parafii Raczki są bardzo trudne z powodu braku materiałów źródłowych. Opublikowaliśmy niedawno zapisy z raptularza raczkowskiego dotyczące ślubów z lat 1841-45. W tej samej księdze znajdują się zapowiedzi za ten sam okres. Zapowiedzi niosą ze sobą znacznie mniej informacji niż zapisy ślubów, ale mogą również stanowić ciekawy materiał dla badaczy historii rodziny, zwłaszcza w obliczu skąpej ilości informacji z tej parafii. Otóż znajdują się tam zapowiedzi małżeństw, które odbyły się w innych parafiach (choć nie jest wskazane w których) oraz zapowiedzi do małżeństw do których nie doszło do skutku, mimo złożonych przyrzeczeń. Są też pewne różnice pomiędzy zapowiedziami a następującymi później ślubami. Rozstrzygnięcie, które dane są rzetelniejsze pozostawiamy już Wam.

Zapowiedzi były głoszone wyłącznie w dni niedzielne. Ksiądz nie podawał jednak dat, jak w innych dokumentach kościelnych, ale nazwy niedziel według kalendarza liturgicznego. Mało tego, mimo, że zapisy były wykonywane po polsku, to nazwy niedziel podawano po łacinie. Podanie daty nie było więc łatwe – znaczna liczba niedziel w kalendarzu liturgicznym odliczana jest od świąt ruchomych.

Aktualizujemy również śluby z tej parafii, gdzie wprowadziliśmy drobne poprawki w kilku nazwiskach.

Indeksowała Wiola Ostrowska. Wyniki pracy można znaleźć na stronie parafii Raczki.