Samodzielna parafia sztabińska powstała w 1895 roku. Została wyodrębniona z funkcjonującej od 1598 r. parafii krasnoborskiej. W Sztabinie już w połowie XVII wieku istniała kaplica rzymskokatolicka, przemianowana z istniejącej tu wcześniej cerkwi unickiej. W 1799 r. drewniany kościółek w Sztabinie był w tak złym stanie, że musiano go zapieczętować. Przeciw temu złożyli protest w kamerze białostockiej arendarze żydowscy ze Sztabina i dzierżawca dóbr Wrzosek, oświadczając, że zamknięcie kościoła naraziło ich na straty, wskutek zmniejszenia się popytu na trunki. W 1826 r. proboszcz krasnoborski stwierdził, że obecny kościół jest czwartą z kolei budowlą istniejącą na tamtym miejscu. Ostatni, wybudowany w 1804 r., miał wymiary 21 na 9 metrów. Był wzniesiony z drewna, na podmurowaniu kamiennym i obity wokół deskami. Dach pokryty był gontami pomalowanymi na kolor ciemnoczerwony. Również dwie wieże w fasadzie kościoła pokryto gontami, szczyty obito blachą i zwieńczono żelaznymi krzyżami. W jednej wieży zawieszono trzy dzwony, a na drugiej — zegar żelazny z dwiema lanymi wagami i dzwonem spiżowym. Znajdowały się tu trzy ołtarze: główny z obrazem Matki Bożej oraz boczne: z obrazem św. Antoniego Padewskieg o, a w górnej kondygnacji — św. Jakuba Apostoła i ołtarz z obrazem przedstawiającym Biczowanie Pana Jezusa, a u góry - św. Jana Ewangelisty.
Próbę powołania samodzielnej placówki parafialnej w Sztabinie podjął już Karol hrabia Brzostowski (zm. 1854), dziedzic dóbr krasnoborsko-sztabińskich, w których stworzył słynną Rzeczpospolitą Sztabińską. Kierowały nim czysto pragmatyczne pobudki. Siedzibą hrabiego był Cisów, a on sam uczęszczał do kościoła sztabińskiego. Sztabin był najludniejszym ośrodkiem dóbr i położony był w ich centrum. Mieszkali tutaj rzemieślnicy i kupcy. Miejscowość posiadała też obszerny kościół. Do nowo powstałej parafii sztabińskiej miały zostać (według Brzostowskiego) przyłączone wsie parafii w Jaminach. Wywiązała się korespondencja między właścicielem dóbr, a kurią diecezjalną. Hrabia chciał jedynie usankcjonować stan rzeczywisty.
Biskup augustowski w 1828 r. potwierdził, że opowiada się za utworzeniem filii w Sztabinie, bez istotnych zmian granic między parafią krasnoborską i jamińską. Uznano, że do Krasnegoboru ciążą: Krasnoborki, Kamień, dwór cisowski, Kryłatka, Długie, Lebiedzin i wsie skarbowe (narodowe): Jastrzębna, Balinka, Hruskie, Komaszówka; do Sztabina: Kunicha, Janówek, Karoliny, Ewy, Kopiec, Sosnowo, Budy, Kolnica Wielka, Kolnica Mała, Kobyli Kąt, Promiski, Huta Sztabińska, osady: Pogorzałe, Fiedorowizna, Chomaszewo, Podcisówek, Stara Huta. Nie zakończyło to jednak długotrwałych sporów, które ciągnęły się jeszcze latami. Od 1835 r. proboszcz mieszkał w Sztabinie i przeniósł tam akta urodzeń, ślubów i zgonów.
Dopiero dnia 18 stycznia 1895 r. Ministerstwo Spraw Wewnętrznych w Petersburgu powiadomiło warszawskiego generalnego gubernatora, a ten władzę diecezjalną w Sejnach, iż pozwoliło prowadzić księgi metrykalne wikariuszowi ze Sztabina dla następujących wsi: Budziski, Czarny Grąd, Ewy, Fiodorowizna, Huta, Janówek, Kamień, Karoliny, Kobyli Kąt, Kopiec, Krasnoborki, Kunicha, Motułka, Podcisówek, Promiski, Przechodki, Sosnowo, Suchy Grąd i Sztabin. 6 marca 1895 r. administrator diecezji ks. Paweł Krajewski podpisał dekret o utworzeniu samodzielnej parafii Sztabin. W 1896 r. dołączono do nowo powstałej parafii folwarki Cisów i Popowszczyznę oraz wioski: Budy, Cegielnię, Chomaszewo, Podgórze, Pogorzałe, Zielone, Żmojdak.
Pierwszym proboszczem parafii Sztabin był ks. Szymon Błażanis. Pracował tu w latach 1882-1896, początkowo jako wikariusz. Zmarł 17 stycznia 1897 roku.
Wizytacja z roku 1882 r. tak opisywała kościół i zabudowania plebańskie: „Trzyma razem z wieżami długości łokci warszawskich 421/2, szerokości 201/2, wysokości 9. Zawiera w sobie drzwi czworo, z tych frontowe dwupodziałowe". „Okien szklanych 10 większych i 2 mniejsze, jedno w zakrystii, drugie w skarbcu. Pułap i podłoga w całym kościele ułożone z tarcic sosnowych, ściany wewnątrz obite są płótnem i pomalowane, a prezbiterium papierem kolorowym wyklejone (...)." „Ołtarze 3 w tym kościele się znajdują. Jeden wielki z tabernakulum politurowanym, stolarską i tokarską robotą odrobiony, opatrzony mensą, antepedium z materii w kwiaty i obrazem NMP wybornego pędzla w ramach złoconych. Drugi a cornu Epistolae stolarską robotą wykończony z mensą, antepedium, obrazem św. Antoniego i drugim w górze św. Jakuba Apostoła w ramach złoconych. Trzeci a cornu Ewangelii z mensą tylko i obrazem biczowania u słupa Pana Jezusa w ramach stolarską robotą obrobionych, farbą olejną pomalowanych i drugim obrazem św. Jana Ewangelisty w ramach złoconych u góry zawieszonym".
Cmentarz kościelny otoczony był murem z kamieni polnych na glinę kładzionych, wytynkowany z jednej strony wapnem, a z drugiej wyćwiekowany kamykami, z bramą dwupodziałową. Za wsią w stronie północno-zachodniej znajdował się cmentarz grzebalny, otoczony parkanem z desek sosnowych w słupy. Za bramą cmentarza po lewej stronie „wkopane są 2 słupy z drzewa na wierzchu daszek do nich przymocowany i zawieszone 2 dzwony z żelaza lanego".
Obok kościoła stała drewniana plebania, kryta karpiówką. W podwórzu znajdowały się pod jednym dachem spichlerzyk, drwalnia i 4 chlewy pobudowane w części „z drzewa nowego, a w części ze starych budowli słomą pokryte, długości łokci warszawskich 393/4, szerokości 101/2 i wysokości 4". Po drugiej stronie dziedzińca stały „stodoła i chlew w jednym ciągu, z drzewa nowego piłowanego na pół pobudowane, słomą pokryte, z dwoma drzwiami dwupodziałowymi". Dziedziniec i w około plebania ogrodzone były płotem z desek sosnowych. Przy bramie „studnia dylami piłowanymi wyłożona, z żurawiem do wyciągania wody".
Za ulicą „od plebanii dość odlegle" znajdował się domek kościelny dla organisty, pobudowany w węgieł z drzewa kostkowego, pokryty słomą, za domem zaś ogródek warzywny „przeszło ćwierć morga wynoszący".
Informacje prasowe o poświęceniu nowego kościoła w Sztabinie. Rok 1910.
Dnia 8 czerwca 1901 r. placówkę w Sztabinie objął ks. Jakub Rółkowski (1865-1941), kapłan którego zasług nie sposób przecenić. To on zbudował w latach 1905-1910 neogotycką do dziś istniejącą świątynię, był prawdziwym gospodarzem swej parafii i opiekunem wiernych. Dał się poznać jako inicjator i współorganizator różnorakich akcji organizowanych wśród młodzieży i dorosłych parafii (straży pożarnej, orkiestry, a także akcji o charakterze zarobkowym). W swoich wspomnieniach ten zasłużony kapłan tak pisał o budowie świątyni: „Rok 1904 jeszcze i z tego był dla mnie piękny, że w końcu roku przyszło zatwierdzenie tego, co gmina uchwaliła: dać z Fundacji 30 tys. rubli na budowę kościoła (...) Projekt rządowy kościoła schowaliśmy, bo była to zwyczajna szopa, a pan Piotrowski naszkicował, a potem opracował inny, taki jakim dziś jest kościół". Autorem projektu był architekt Adam Piotrowski z Siedlec. W skład komitetu budowy kościoła weszli: Klemens Zagórski z Janówka, Wiktor Haraburda ze Żmojdaka, Stanisław Szyc ze Sztabina, Ludwik Malinowski z Krasnoborek, Antoni Korynkiewicz z Promisk i Antoni Kowalewski z Motułki. Parafianie ze swej strony ofiarowali robociznę. Szczególnie wyróżniali się: Michał Karp z Kunichy, który dostarczał żwir ze swego pola oraz Józef Orłowski z Kamienia, sprawujący opiekę nad cegielnią i kopaniem gliny. 11 września 1910 r. biskup Antoni Karaś konsekrował nowy kościół pw. św. Jakuba Apostoła.
Zniszczenia kościoła w Sztabinie odniesione podczas I Wojny Światowej. Rok 1915.
Kościół uległ znacznemu uszkodzeniu podczas I wojny światowej. Zniszczona została plebania, a Niemcy wywieźli dzwony. Początkowo nabożeństwa odprawiano w szkole krasnoborskiej. Dzięki ofiarności parafian, zapomodze z Ministerstwa Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego (3000 zł), pożyczce z Banku Rolnego (2000 zł) oraz Fundacji Sztabińskiej (19000 zł) świątynię wyremontowano, wykonano też witraże, a w jednym z nich umieszczono portret Karola Brzostowskiego (założyciela Fundacji). Kościół oddano do użytku 27 września 1929 roku. Do czerwca 1934 r., na odbudowę wieży, ścian, dachu, drzwi, okien i posadzki wydatkowano 72000 zł. W 1936 r. w kościele był tylko jeden prowizoryczny ołtarz. Przed II wojną światową wykonano sześć stacji Drogi Krzyżowej, zakupiono dzwon, dobudowano 75 metrów ogrodzenia przy cmentarzu, a 23 maja 1939 r. biskup Tadeusz Zakrzewski konsekrował ołtarz główny z relikwiami Męczenników Amata i Jucundusa.
II wojna światowa znów mocno uszkodziła świątynię, spłonęła plebania, zabudowania gospodarcze. Wskutek bombardowania w 1941 r. kościół uległ ponownemu zniszczeniu. Po wojnie rozpoczęto remont, w 1955 r. zbudowano murowaną plebanię, w 1962 r. kościół pokryto blachą ocynkowaną (na miejsce starej dachówki), również wewnątrz trwały prace.
Kościół usytuowany jest przy rynku w południowo-wschodniej części miejscowości, prezbiterium skierowany na północny zachód, otoczony ceglanym murem. W północno-wschodniej części cmentarza przykościelnego znajduje się odlany z żeliwa pomnik Joachima Litawora Chreptowicza, kanclerza litewskiego w formie popiersia ustawionego na kanelowanym trzonie kolumny. Ta wysokiej klasy klasycystyczna rzeźba powstała w 1. poł. XIX w. w hucie Karola Brzostowskiego, wnuka Joachima Chreptowicza.
Kościół sztabiński jest ceglaną trójnawową bazyliką z transeptem i dwiema frontowymi wieżami flankującymi kruchtę na rzucie prostokąta. Dominantą świątyni jest północna wieża, której ostatnia kondygnacja przepruta została smukłymi, ostrołukowymi otworami głosowymi, nadającymi całej konstrukcji wrażenie lekkości. Wieża południowa, dużo niższa, przesunięta jest za fasadę i zwieńczona, podobnie jak wieża północna, wysokim spiczastym hełmem. Południowe ramię transeptu zostało przedłużone o jedno pięcioboczne przęsło. Po południowej stronie trójbocznie zamkniętego prezbiterium znajduje się zakrystia, zaś od północy kaplica Matki Bożej Częstochowskiej, będąca przedłużeniem bocznej nawy. Zakrystia skomunikowana jest z dwukondygnacyjnym ambitem obiegającym prezbiterium. Elewacje kościoła, licowane czerwoną cegłą, opięte są schodkowymi szkarpami sięgającymi gzymsu koronującego. Nad nawami bocznymi i obejściem szkarpy łączą się z łukami przyporowymi. Gładkie elewacje obiega listwo-wy gzyms międzyokienny, przechodzący w partii obejścia w gzyms kordonowy oraz profilowany gzyms wieńczący poprzedzony ceglanym fryzem. Wejście w fasadzie ujęte jest uskokowym portalem zwieńczonym wimpergą z krzyżem. Nad nim znajduje się maswerkowa wielolistna rozeta, a całość elewacji frontowej wieńczy schodkowy szczyt z trzema ostrołukowymi, tynkowanymi blendami. Schodkowe szczyty wypełnione tynkowanymi blendami wieńczą również północne ramię transeptu i prezbiterium, gdzie na tle trójlistnej blendy umieszczony został krucyfiks. Boczne wejście do północnej nawy ujmuje portal zwieńczony wimpergą, z płaskorzeźbionym tympanonem wyobrażającym Matkę Bożą Częstochowską adorowaną przez św. Kazimierza Królewicza i św. Stanisława Kostkę. Identyczna płaskorzeźba znajduje się w portalu głównym kościoła w Janówce.
Wnętrze kościoła przekryte jest sklepieniem krzyżowo-żebrowym, nad skrzyżowaniem naw — gwiaździstym. Ceglane żebra przechodzą w opinające filary służki, których kapitele udekorowano motywem liści akantu, kasztanowca, splatających się wstęg i krzyży. Nad kruchtą mieści się chór muzyczny, którego parapet jest ozdobiony rzędem filarków, wejście do kruchty ujęte zostało uskokowym łukiem koszowym. Boczne drzwi wejściowe w nawie północnej zaakcentowane są płaskim, ceglanym portalem schodkowym. Analogiczne tynkowane portale znajdują się w kruchcie oraz w prezbiterium - północny jest ślepy, zaś południowy prowadzi do zakrystii. W kościele zachowała się cementowa posadzka, szczególnie dekoracyjnie potraktowana w prezbiterium, kaplicy i lewym ramieniu transeptu.
Kościół w Sztabinie zaprojektował Adam Piotrowski z Siedlec, który był twórcą również świątyń w Lipsku i Augustowie oraz budowniczym kościoła w Kuleszach Kościelnych zaprojektowanego przez Józefa Piusa Dziekońskiego. Twórczość Dziekońskiego, a szczególnie architektura białostockiej fary była zresztą dla niego natchnieniem przy projektowaniu kościołów w Lipsku i Sztabinie. Inspiracje te zostały opisane w rozdziale o kościele lipskim, warto jednak przypomnieć, że Piotrowski wprowadził do architektury obu tych świątyniach wiele wspólnych elementów m.in. układ bazylikowy skorelowany z systemem łuków przyporowych, nawy boczne przechodzące w obejście prezbiterium, umieszczenie na ścianie zamykającej prezbiterium otynkowanej blendy zwieńczonej schodkowym szczytem stanowiącej tło dla krucyfiksu. Jednak, jak się wydaje, architektura kościoła sztabińskiego jest nieco śmielsza niż lipskiego, głównie dzięki zastosowaniu w tym pierwszym asymetrii bryły, podkreślonej zróżnicowaną wysokością wież frontowych.
W czasie obu wojen światowych kościół sztabiński był uszkodzony tak bardzo, że musiał być odbudowywany zarówno w okresie międzywojennym, jak i powojennym. W wyniku ostrzału i bombardowań ucierpiał również jego wystrój i wyposażenie. Całkowitemu zniszczeniu w czasie ostrzału kościoła w 1915 r. uległy ołtarze, ambona, chrzcielnica i umeblowanie prezbiterium wykonane ok. 1910 r. kosztem 15000 rubli przez warszawską firmę Artystyczne Zakłady Robót Kościelnych i Salonowych M. Kroczewski i Z. Węgrzecki. Najstarszym zachowanym elementem wystroju kościoła, pochodzącym z 1912 r., jest barwna polichromia architektoniczno-ornamentalna z postaciami aniołów, Ewangelistów i dwoma scenami figuralnymi przedstawiającymi Modlitwę w Ogrójcu i Chrystusa niosącego Krzyż pokrywająca ściany prezbiterium. Dzięki zachowanym sygnaturom wiemy, że jej twórcami byli warszawscy malarze zatrudnieni przez ks. Jakuba Rółkowskiego: Wacław Gniewecki, Edward Chlebowski, Henryk Krzywiec i Alfred Seroka. Na początku I. 60. XX w. polichromia została odrestaurowana po zniszczeniach wojennych i zapewne uzupełniona pod kierunkiem artysty malarza Augustyna Dutkiewicza z Bielska-Białej. Zapewne jego autorstwa są też dwie sceny na ścianach transeptu: Chrzest Polski i Śluby lwowskie.
W 1928 r. Fundacja Sztabińska przekazała 19000 rubli na zakup witraży. W ścianę szczytową pn. ramienia transeptu wprawiono wielki witraż przedstawiający Świętą Rodzinę z wyobrażeniem kościoła sztabińskiego w tle. W rozecie umieszczono symbole Eucharystii, zaś w dolnej partii znalazł się portret hr, Karola Brzostowskiego, założyciela Fundacji Sztabińskiej oraz wizerunki jego dworu i oficyny w Cisowie. W czasie II wojny światowej witraże zostały zniszczone, zrekonstruowano je w 1957 roku.
Uwagę zwraca stolarka drzwiowa, odtworzona ok. 1934 r. po zniszczeniu pierwotnej podczas I wojny światowej. W jej skład wchodzą czteroskrzydłowe drzwi z nadświetlem prowadzące z kruchty do nawy, oszklone barwnymi szybkami imitującymi maswerk oraz fazowanym szkłem załamującym światło. W dwuskrzydłowe drzwi wejściowe w prawym ramieniu transeptu oraz prowadzące do zakrystii wprawiono witraże, których oprawa jest również wzorowana na gotyckich maswerkach.
Do wyposażenia kościoła należą m.in. ołtarz główny oraz boczny Matki Bożej Częstochowskiej, a także ambona, dwudziestojednogłosowe organy i konfesjonały. Sprzęty te, inspirowane sztuką gotycką, pochodzą (za wyjątkiem ołtarza głównego) z Iat 60-tych XX wieku. Nowy ołtarz główny konsekrowano w 1939 r., a w Iatach 60-tych XX poddano go gruntownemu remontowi usuwając uszkodzenia z czasów II wojny światowej. Nastawa ołtarza, złożona z trzech ostrołukowych arkad wypełnionych niszami wspiera się na dość wysokiej podstawie. Środkowa arkada, mieszcząca krucyfiks, zwieńczona jest wimpergą z pinaklem. Boczne arkady wypełnione są w górnych partiach maswerkami w kształcie podwójnych łuków płomienistych z noskami i połączone ze zwieńczeniami mającymi kształt maswerkowych przezroczy. W bocznych niszach ustawione zostały naturalnej wielkości figury świętych biskupów. Jednym z nich jest św. Mikołaj, u którego stóp rzeźbiarz umieścił wyobrażenie trzech młodzieńców w cebrzyku. Postać drugiego biskupa nie została wyposażona w osobiste atrybuty mogące pomóc w jego identyfikacji.
Dębowa ambona z 1966 r. usytuowana jest pomiędzy prezbiterium a lewą nawą, tuż przy wejściu do zakrystii. Prowadzą do niej jednobiegowe schody osłonięte ażurową balustradą. Kosz kazalnicy, wsparty na wielobocznym filarze zdobią płaskorzeźby przedstawiające Chrystusa Nauczającego i czterech Ewangelistów, obramione ostrołukowymi arkadami. Zwieńczenie baldachimu stanowi figura anioła trzymającego tablice Dziesięciu Przykazań. Jesionowy ołtarz Matki Bożej Częstochowskiej znajduje się w kaplicy będącej przedłużeniem prawej nawy. Jest to płaska, jednokondygnacyjna nastawa z trójkątnym zwieńczeniem, ustawiona na wysokiej predelli, zdobiona płycinami w kształcie łuków płomienistych. W lewym ramieniu transeptu ustawiona została figura św. Pawła Apostoła, pochodząca zapewne z tego samego warsztatu, co rzeźby biskupów na ołtarzu głównym. Nad nią wisi obraz przedstawiający patrona kościoła, św. Jakuba Apostoła, pochodzący z końca XIX lub początku XX stulecia.
Artykuł ukazał się w numerach 7 i 8 z 2020 roku miesięcznika Nasz Sztabiński Dom
Zdjęcia: archiwum JZI
- Kościół parafialny p.w. św. Jakuba Apostoła w Sztabinie - 17 wrzesień 2020
- Kościół p.w. św. Rocha w Krasnymborze – z dziejów świątyni i parafii - 26 sierpień 2020
Ostatnie zdjęcie przedstawia kościół w Lipsku, wskazuje na to charakterystyczna brama kościelna (w tle)
Kościoły w Lipsku i Sztabinie projektował ten sam architekt i elewacje są niemal identyczne. Brama w Lipsku ma na zwieńczeniu słupów 2 kule, tu są 4. Zabudowania w tle też bardziej pasują do Sztabina. Zdjęcie pochodzi ze zbiorów Izby Pamięci w Sztabinie i jest umieszczone w kilku sztabińskich publikacjach (opisane jako kościół w Sztabinie).